Hei.

Vi seiler Norskekysten i seilbåten Havelle sommeren 2018. Følg reisen vår her

Besterålen

Vesterålen var turens endelige mål. Vi tilbragte noen stormfulle uker på land med Elise sin familie, og tok turen på skogsfestival i Nordreisa. Oppholdet ble avsluttet med å seile Vesterålen rundt.

Jeg begynner der forrige innlegg sluttet. Vi hadde forlatt Værøy, og var på tur mot Sortland. Den lunefulle nordnorske sommeren slutter aldri å overraske, og en storm var på vei. Selv om det hadde vært litt tøft å føle seg som Jarle Andhøy på tur til Antarktis, kjente vi at det fristet mer å komme seg til land.

På veien til Sortland stoppet vi innom Henningsvær, et koselig fiskevær ikke langt fra Svolvær. Vi fikk dessverre ikke så mye tid der som vi ønsket, men vi har begge vært der før. Om du tar turen innom kan en tur til Festvågtind (541moh), etterfulgt av en tur på Klatrekafeen anbefales.

På vei innover mot Henningsvær

Ankerdram på Klatrekafeen i Henningsvær

Etter en natt i Henningsvær gikk turen innover mot Sortland, eller nærmere bestemt Sildpollen, hvor vi skulle legge båten før stormen traff land. Vi ble møtt på brygga av faren og brødrene til Elise, og var klar for å tilbringe litt tid i hus etter en måned i båt!

Selv om det er deilig på seiltur kjente vi at det var fint å ha god plass, slippe å pumpe doen, og generelt bare tilbringe tid i et hjem som ikke beveger seg. Siden været var dårlig ble det mye tid til å lage god mat og tilbringe tid med familie. På søndagen var vi i barnedåp, og for å slippe å trappe opp i turklær eller seilklær måtte vi begge ut å handle på lørdagen.

Barnedåp til Frida

På mandagskvelden var det på tide å dra videre, og vi tok Hurtigruta til Tromsø for å tilbringe en uke i telt på festival i Nordreisa. Dette er den kuleste festivalen vi noensinne har vært på! I en nydelig dal i Kvænangen hadde ildsjeler fra Tromsø og Nordreisa rigget i stand til festival, en halvtime å gå fra nærmeste grusvei. Her møttes på det meste rundt 100 mennesker for natur, musikk og kos rundt bålet. For en gjeng, for en festival. Her kommer vi gjerne tilbake!

Main Stage på festivalen Skogen

Trygve, bror til Elise har endelig fått fyr på bålet

Når vi var tilbake igjen på Sortland begynte vi å lengte tilbake til båten, men den nordnorske sommeren kom med nok en overraskelse. Nok en storm var på vei, og det ble noen ekstra innedager, mens vi ventet på bedre vær. Når stormen var over satte vi seil, med mål om å seile rundt Vesterålen.

Turen startet med god fiskelykke, og vi fikk en flott sei på vei ut fra Eidsfjorden. Når vi hadde kommet ett stykke på vei startet vi opp motoren, og merket at den gikk litt ujevnt. Vi la oss på anker for å prøve å finne ut av det. Dieselfiltrene ble byttet, og tanken inspisert for dieseldyr, og alt så ut til å fungere fint etter dette. Jeg fant noen små plastbiter i grovfilteret, kanskje det var de som skapte problemer?

Fiskelykke på vei ut av Eidsfjord!

På jakt etter dieseldyr, heldigvis var det ingen!

Vi gikk videre til Nykvåg på kvelden. Turen med båt til Nykvåg kan virkelig anbefales. Her møter storhavet frodige fjellsider omkranset av et fugleliv utenom det vanlige.

Til tross for store havdønninger hadde vi en flott midnattseilas til Nykvåg.

Neste dag gikk vi videre med kurs for Stø. På veien stoppet vi innom Myre for å fylle diesel og spise pizza. Været hadde begynt å komme seg, og det var på tide å finne frem shortsen igjen!

Når vi kom i land på Myre var det så varmt at vi kunne finne frem sommerklærne fra nederst i bagen!

På Stø var målet å gå dronningruta. En tur på 15 km som går langs fjellryggene fra Stø til Nyksund, og tilbake langs kysten. Dette er en tur Elise har gått flere ganger før, og det er lett å forstå hvorfor. Vi har hatt lyst til å gå den tidligere år, men det er en tur som egner seg best i fint vær (dette gjelder jo egentlig de fleste fjellturer). Denne gangen var vi heldige, og hadde nydelig vær. Etter turen ble det bading, middag og avslapping i hengekøye.

Kritthvite strender på Stø, helt ytterst i Vesterålen

Elise på vei ned mot Nyksund.

Vi fikk endelig tatt noen klisjébilder "yoga på toppen av fjell"

På Stø bor det sinnsykt mange måker. De er allerede godt i gang med å produsere neste kull. Vi synger på  Odd Børresen sin sang om måker , mens vi heier litt på ørnen som er på jakt etter ungene.

På Stø bor det sinnsykt mange måker. De er allerede godt i gang med å produsere neste kull. Vi synger på Odd Børresen sin sang om måker, mens vi heier litt på ørnen som er på jakt etter ungene.

Vi brukte kvelden på å se på bilder fra ferien i Karibien i 2016, og mimre tilbake til et liv uten boblejakke.

På veien tilbake til Sortland seilte vi innom Sørvågen for å besøke Elise sin mormor. Der fikk vi også besøk av Elise sin tante og søskenbarn som fikk bli med ombord i båten.

Etterpå gikk turen videre til Sortland, og etter et par netter i hus pakket vi på ny båten for å gjøre oss klar til å seile sørover. Vi skulle få besøk av Andrea og Lennart fra Tyskland, og tilbringe noen dager i Lauksundet.