Hei.

Vi seiler Norskekysten i seilbåten Havelle sommeren 2018. Følg reisen vår her

Norges fineste utsikt?

For litt over to uker siden besøkte vi Værøy, den nest ytterste kommunen i Lofoten. Det er bare en ting å si; dersom du skal nordover i sommeren bør du ta turen ut dit!

Værøy er den minste kommunen i Lofoten med ett areal på 17,5 km². Totalt har øya ca. 780 innbyggere. Det er vanskelig å sette ord på hva det var som gjorde denne øya så spesiell, men det er nok kombinasjonen av høye fjell som reiser seg rett opp fra havet, kritthvite strender og åpent hav i alle retninger.

På vei opp til fjellet Håen

Det er utmerkede turmuligheter på Værøy, og siden øya er så liten tar det kort tid å komme seg rundt. Dersom man har muligheten kan det også anbefales å ta med sykkel ut.

Vi bestemte oss for å starte dagen vår på Værøy med å gå turen opp på fjellet Håen som ligger på 438 moh. På vei tilbake gikk vi en rundtur, slik at vi kom innom Hornet som ligger på 346 moh.

Det går bilvei opp til fjellet Håen, men denne er stengt for ordinær trafikk.

Det er en relativt lett tur oppover, og man veksler mellom å gå på sti, og følge NATO-veien oppover. Når man kommer ett stykke oppover åpner det seg opp mot øst og om man er heldig med været ser man langt innover Lofotveggen.

Under er ett knippe bilder fra toppen av Håen. Turen opp tar en plass mellom 1-2 timer alt etter hvor du starter fra.

Akkurat som på Træna er det plassert en radarstasjon på en av øyas fjelltopper. Denne hadde nådd høyt i konkurransen om Norges fineste kontorutsikt.

Utsikten fra toppen av Håen, og utover mot sørspissen av øya.

Kritthvite strender og bratte klipper.

Nydelig strand som man må ha båt for å komme seg til. Her er sannsynligheten stor for å ha stranden for seg selv om du legger båtturen ut her. De bratte fjellsidene gir meg assosiasjoner til Navagio Beach i Hellas.

Velfortjent kjeks på toppen.

Etterpå gikk turen videre til fjellet Hornet. Her ser man utover mot nordsiden av øya, som har det passende navnet Nordland. Her ligger det en flyplass som ble lagt ned i 1990 etter en ulykke der samtlige passasjerer omkom. Dette var visstnok en av verdens farligste flyplasser når den var i drift. Nå er det ikke mulig å ta fly ut, men det går helikopter, ferje og hurtigbåt.

Nordland, med den nedlagte flyplassen og Lofotveggen i bakgrunnen.

Vi så flere ørn på Værøy.

Vestover er det åpent hav helt til Grønland. I det fjerne kan man skimte Røst.

Naturen på øya byr på deilige senger. Sørland, hvor mesteparten av øyas befolkning bor i bakgrunnen.

På turen ned møtte vi en katt som slo følge med oss et lite stykke

Vi fikk dessverre ikke mer enn en kveld og en dag ute på denne vakre øya. Det var meldt en storm som skulle treffe Lofoten to dager senere, og vi ønsket å være trygt i havn i Vesterålen innen den tid.

Det som var litt dumt var at kongen skulle komme til Værøy dagen etter at vi dro. Han var på tur med kongeskipet, og de skulle legge til på samme gjestebrygge som vi lå på.

Seilas i midnattssolen innover Lofotveggen.

Vi seilte innover mot Lofoten i retning Sørvågen i Moskenes på kvelden. Under seilasen hadde vi flott vind, og endelig tittet solen frem slik at vi hadde midnattssol. Vi greide vi å ryke det ene revet i seilet, men vinden løyet like etter, så det gikk heldigvis fint.

Om du skal nordover i sommer bør du ta deg ett par dager på Værøy. Det er relativt enkelt å komme seg ut, og det blir heller ikke så dyrt om man setter igjen bilen på land. Vi har hvertfall lyst å komme tilbake for å utforske øya mer!