Hei.

Vi seiler Norskekysten i seilbåten Havelle sommeren 2018. Følg reisen vår her

Vakre Træna

Træna er en øygruppe ytterst på Helgelandskysten, og var vårt neste stoppested etter Sandnessjøen. Vi ankom Husøy på kvelden fredag 8. juni. Dette er den øya det bor flest folk på, 400 av øygruppas 457 innbyggere.

På vei inn til Træna stoppet vi for å fiske litt. Vi merket raskt at vi var i Nordland, for etter 10 minutter fikk Elise en flott Torsk på kroken.

Turens første Torsk! (Fisket av Elise, sløyd av Helleik)

Træna er kanskje mest kjent for Trænafestivalen som har vært arrangert på øya siden 2003. Da tidobles innbyggertallet, når 4000 tilreisende fra hele verden kommer for å delta på musikkfestival helt ytterst i havgapet. Vi var dessverre litt tidlig ute for å få med oss festivalen, som arrangeres i begynnelsen av juli.

Kirkhelleren på Sanna i Træna. Her arrangeres det konserter i forbindelse med Trænafestivalen.

Vi brukte fredagskvelden og lørdagsmorgenen på å utforske Husøy. Her finnes det blant annet butikk, kafé og bar. Øya er bare 3 km på langs og 1 km på tvers, så man kan komme seg omtrent hvor som helst på øya på en liten halvtime til fots. Utenfor butikken møtte vi en hyggelig Trænværing som fortalte oss alt vi trengte å vite om øygruppa. Han anbefalte oss også å ta båten over til naboøya.

Etter tipset fra lokalbefolkningen tok vi båten over til naboøya Sanna. Her er det kun to innbyggere, men vakker natur og flere flotte fjelltopper, der den høyeste er Trænastaven på 338 moh.

Trænastaven

For å komme seg opp på Trænastaven bør man ha tau og sikringsutstyr, så vi tok heller turen opp på fjellet Gompen. Her har forsvaret en radarstasjon på toppen, og det går derfor en 300 meter lang ubelyst tunell gjennom fjellet opp.

Tunellen opp til Gompen

Flott utsikt fra toppen av Gompen. Veien opp gav assosiasjoner til Flåklypa

Utsikten Vestover fra Sanna

Radarstasjonen på toppen av Gompen

På toppen av Gompen fikk vi en nydelig utsikt over Træna og Helgelandskysten. Det gikk en sti ned, så vi fulgte denne i stede for å ta tunellen.

I havn på Sanna

Vi spiste middag i båten, og bestemte oss deretter for å følge stien som går rundt hele øya. Når man kommer ut på vestsiden av øya ser man rett ut i storhavet. På denne siden av øya er det ingen bebyggelse, og det føles som man virkelig er i ett med naturen. Havet slo inn mot rullesteinstranden under oss, mens falken suste langs fjellsiden over oss.

Vestsiden av Sanna

Når kvelden kom skulle vi egentlig ønske at vi hadde mer tid i dette fantastiske øyriket, men vi må videre. Det er meldt bra vind i natt og i morgen formiddag, og vi skal seile direkte til Røst. Med over 60 nautiske mil blir det turens lengste etappe på åpent hav.