Hei.

Vi seiler Norskekysten i seilbåten Havelle sommeren 2018. Følg reisen vår her

Veien mot Stad og Ålesund

Vi stod opp i 6-tiden for å utnytte den gode sønnavinden Nordover. Vi fant ut at dersom vi holdt en fart på rundt 5 knop ville vi komme oss forbi Stad i løpet av dagen. På fredags ettermiddag skulle det snu til kraftig nordavind, og vi håpet å komme oss forbi før det.

Det var kaldt og grått da vi seilte ut, men god vind fra sør. Inne på land var fjellene rammet inn i en smal glipe av gult lys, mellom det mørke havet, og den grå himmelen

Når vi var kommet ut på det åpne havet la vi om kursen 90 grader, og kompasset viste at vi seilte rett mot nord. Det blåste godt så vi sløret av sted i 5-6 knop bare på forseil.

Det var kaldt underveis, så vi tok soveposene ut i cockpiten. Vi spiste Vietnamesiske vårruller og sashimi til lunsj, og sang høyt til ABBA sanger. Alt i alt en bra tur.

Lunsj til havs

Utover dagen minket vinden, og etter tre timer med gjennomsnittsfart på under 3 knop innså vi at det ville holde hardt å komme seg forbi Stad før mørket falt på. Vi bestemte oss derfor for å gå inn Vågsfjorden, og gjennom Ulvesundet for å legge oss til på øya Silda, litt nord for Måløy.

På vei innover i Ulvesundet møtte vi en ketch-rigget Hallberg-Rassy 42 med skotsk flagg. Det viste seg at de også skulle ligge over på Silda. Vi ble invitert om bord i båten til Kate, Mark og Jeremy, og det viste seg at de var fra Glasgow, samme by som jeg har studert i! De hadde krysset over fra Skottland på lørdag, og vi var de første nordmennene de møtte på. Vi drakk single malt, spiste hjemmelaget kake, og bestemte oss for å gå sammen rundt Stad dagen etterpå.

Overnatting på Silda

Vi startet turen fra Silda klokken halv 8, og vi gikk for motor ut til Stad. Det var vindstille og sol. Når vi kom ut i det åpne havet begynte vinden å ta seg opp, og vi suste nordover for fulle seil med 20 knops vind i ryggen.

På vei ut mot Stad

Underveis fikk jeg jobbet litt, og vi spiste en skikkelig engelsk frokost til lunsj, inspirert av Skottene vi hadde blitt kjent med dagen før.

Sjekker mail utenfor Stad

Dagens tur endte i Ålesund, ingen av oss har vært her før, så vi ser frem til å utforske byen i morgen tidlig.

I Ålesund, du tror vel på…

Trange sund og øde holmer