Hei.

Vi seiler Norskekysten i seilbåten Havelle sommeren 2018. Følg reisen vår her

Årets første bad

Vi startet dagens seilas i 9-tiden i Haugesund, med mål om å gå til Bekkjarvik. Det var flott vær, men kaldt fra morgenen. Vinden stod enda på i fra nord, så vi krysset oss oppover sletta de første timene.

Natten ble tilbragt på brygga til sild-eksport i Haugesund. Det er tydelig at eksportvirksomheten har sett sine bedre dager.

I 12-tiden kom vi til Bømlafjorden. Her stilnet vinden, og vi merket raskt at det var på tide å ta av seg seilklærne. Etter å ha steika i solen en halvtimes tid fant vi ut at det var på tide å bade!

Årets første bad. Ansiktsuttrykket sier mye om temperaturen.

Vi gled fremover i litt over ett knop, så det var ideelle forhold for å holde seg i badestigen og bade bak båten.

Elise på vei uti vannet.

Vi oppdaget etter hvert at vinden hadde løyet såpass at vi faktisk var på vei tilbake der vi kom fra, på grunn av strømmen. Det var på tide å starte opp motoren.

Etter å ha gått for motor i ett par timer kom vi forbi Mosterhamn. Her begynte vinden å ta seg opp, og vi så at vi kunne krysse innover sundet i retning Bekkjarvik.

Leser med misunnelse om fangsten til Kon-Tiki. Vi har foreløpig dorget nærmere 50 nautiske mil uten så mye som ett napp.

Underveis i dag har jeg lest i boken Kon-Tiki av Thor Heyerdahl. Fascinerende lesing, og det er lett å bli inspirert av den 101 dager lange flåteferden de foretok seg i 1947.

Etter å ha krysset oppover Stokksund med en gjennomsnittsfart på rundt 4 knop innså vi at det ville holde hardt å komme seg til Bekkjarvik i løpet av kvelden. Vi tok derfor turen inn til Rubbestadneset på Bømlo, hvor vi skal tilbringe natten

En koselig bukt på Bømlo, midt mellom Rubbestadneset og Furuneset.

Livet i Bergen

Farvel Stavanger, ses om tre måneder