Hei.

Vi seiler Norskekysten i seilbåten Havelle sommeren 2018. Følg reisen vår her

Farvel Stavanger, ses om tre måneder

Endelig var dagen kommet da vi skulle sette seil og reise nordover. Vi fikk pakket det siste vi trengte på kvelden på 17. mai, så alt var klart til i dag.

Jeg var innom noen timer på jobb før Elise kom og hentet meg, og vi kjørte det som føltes som ett relativt stort flyttelass til båten. Fridykkeutstyr, turutstyr, klatreutstyr, skateboard, klær SUPer og en haug med andre småting.

Vi tok avskjed med foreldrene mine på brygga før vi kjørte inn til Vågen i Stavanger for å si farvel til en del venner som ville møte oss.

På vei ut fra Vågen i Stavanger

Klokken 15:00 kastet vi loss, og turen vår var endelig i gang!

Nydelig vær på avreisedagen

På vei ut mot Tungenes fyr møtte vi en annen båt som vi tok følge med. De var på vei til Kristiansand, ett godt valg, med tanke på at vinden stod rett på fra nord. Vi ønsket hverandre god tur, og med ett var vi alene igjen på fjorden.

Vi slo følge ut til Tungenes. De var på vei til Kristiansand

Etter at vi hadde passert Tungenes la vi om kursen litt, ettersom vi skulle til Haugesund. Vi så da at vi fikk vinden slik at vi kunne gå på skarpt kryss mot Boknasund.

Etter at vi hadde heist seil begynte vinden og løye, og vi gikk fra å seile i moderate 4 knop, ned til 2 knop. Til gjengjeld var det nydelig vær, og vi har jo ikke akkurat dårlig tid.

Jeg fant ut at de fine forholdene var ideelle for å prøve å fikse lanternen i baugen. Jeg så at ledningene burde loddes på ny for å holde, så da var det bare å gå i gang med propanbrenner og loddetinn, mens vi lå der og duppet mens solen speilet seg i havet mellom oss og Kvitsøy.

Når seilet var kommet opp løyet vinden. Heldigvis har vi god tid!

Reperasjoner under overfart

Etter å ha loddet den første ledningen greide jeg kunststykket å miste loddetinnen i havet. Til vår store overaskele gjorde plastboksen rundt at loddetinden fløt, og vi bestemte oss for å trene litt på mann over bord, og prøve å plukke den opp igjen. Etter å ha kjørt i sirkel i en 15 minutters tid greide vi etter åtte mislykkede forsøk å plukke den opp. Note to self; kjøp en hov!

Redningsaksjon for loddetinden som var falt over bord

Etter at lanterneprosjektet var gjennomført tok vinden seg opp igjen, og vi suste avgårde i 5-6 knop. Vi spiste frukt, fisket, drakk solo, og leste bok. Sakte men sikkert begynte feriefølelsen å snike seg på!

Nå nærmer vi oss Haugesund hvor vi skal ligge til kai i natt.

På himmelen er det ett fantastisk fargespill, der lyset går fra rødt over til oransje og lilla. Det hele speiles i havet i det vi passerer under Karmsund bro.